× Forum for Warhammer 40.000 turnering efteråret 2013.

40k turnering-debattråd

• Start
  • Prev
  • 1
  • 2

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
20 Aug 2013 18:43 by Christian B. Andresen #20397

Christian B. Andresen created the topic: 40k turnering-debattråd

Hej Alle

Så nærmer vi os snart turneringsstart. Derfor har jeg oprettet denne tråd, så vi har et sted at arrangere turneringskampe, stille spørgsmål til turneringen, debattere regler etc.

Så snart vi når 1. september opretter jeg en tråd, som udelukkende skal indeholde kampresultater og den samlede stilling.

Jeg tænkte om det kunne være en fordel at vi mødtes inden turneringsstart og evt. fik talt army selectionsystemet igennem inden vi går i gang. Jeg foreslår torsdag den 29. august kl. 18 eller torsdag den 5. september (turneringsstart skubbes i så fald lidt) kl. 18.

Hvad siger I?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
20 Aug 2013 20:29 by Kim Goldbæk #20398

Kim Goldbæk replied the topic: 40k turnering-debattråd

Jeg er på ferie de første 14 dage i september, så jeg stemmer for torsdag den 29. august.

More
21 Aug 2013 00:31 by Michael Larsen #20399

Michael Larsen replied the topic: 40k turnering-debattråd

August er fint med mig.

Side note:
Hvor mange er vi.
skal man spille X kampe pr mdr.
hvad nu hvis....
kun en hær eller må man spille alle sine hære i skabet.
Er der house rules...

Og andet godt fra hoften :)

More
21 Aug 2013 08:43 by Kim Goldbæk #20400

... og hvornår slutter turneringen? Altså, hvornår skal man have spillet alle sine kampe inden...

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
21 Aug 2013 10:00 by Christian B. Andresen #20402

Christian B. Andresen replied the topic: 40k turnering-debattråd

Nogle hurtige svar:

Vi er pt. 9 tilmeldte
Der er ikke krav om antal kampe, man kan spille så mange/få som man lyster
Man kan skifte hær lige så tosset man vil mellem kampene
Turneringen slutter 31. december. Herefter er der play-off mellem de 4 bedste (8 bedste hvis vi bliver flere end 12 tilmeldte)

House rules so far:
3S army selection

More
21 Aug 2013 12:30 by David Gleerup #20404

David Gleerup replied the topic: 40k turnering-debattråd

Måske godt med en eller anden form for begrænsning af antal gange med kan møde en anden spiller eller hvor mange gange man kan møde en anden spiller efter hinanden. Der er helt sikkert forskel på niveauet af spillere og hvilken hær man spiller betyder også en del. Hvis jeg spiller mod Kim 10 gange og han nok vinder 9 af de kampe og tjener en masse point på det, ville andre måske føle sig snydt. Det kan være at Reno spiller Pathfinder de dage jeg har tid til WH40k. Nu ser jeg mig selv om ret uerfaren og en af de svage spillere og alle skal da få muligheden for at score nogle point mod mig ;) og jo flere forskellige spillere / hære jeg spiller mod, hvor mere erfaring får jeg selv. Jeg kan jo selv holde styr på hvem jeg har mødt og hvor mange gange. Bare et input.. :)
Og så har jeg et par ting som nok ville være godt at få afklaret før vi starter, så der ikke kommer diskussioner senere hen., måske mest for mig selv ;)
Hver spiller giver en kopi af ens hær før man starter til modstanderen?
Hvad gør vi hvis man opdager en fejl i modstandens hær efter kampen er spillet, enten med S3, måske for mange point brugt eller forkert FOC?
Eller hvis man spiller efter en forkert regel, som har haft stor betydning i den kamp? Tough luck, lær reglerne at kende?
Nogle kampe kan tage ret lang tid.. Ikke noget med at en kamp skal være færdig inden 4 timer eller noget?
Hvis man kan se at man kommer til at tabe en kamp stort, kan man så opgive kampen eller skal man spille til sidste figur? Det kan jo påvirke antallet af point modstanden får.

29. august passer mig fint :)

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
21 Aug 2013 12:51 by Christian B. Andresen #20408

Christian B. Andresen replied the topic: 40k turnering-debattråd

Rigtig gode indspark David. Lad os debattere det på mødet.

More
21 Aug 2013 12:59 - 21 Aug 2013 13:00 by Kim Goldbæk #20410

David Gleerup wrote: Hver spiller giver en kopi af ens hær før man starter til modstanderen?
Hvad gør vi hvis man opdager en fejl i modstandens hær efter kampen er spillet, enten med S3, måske for mange point brugt eller forkert FOC?
Eller hvis man spiller efter en forkert regel, som har haft stor betydning i den kamp? Tough luck, lær reglerne at kende?
Nogle kampe kan tage ret lang tid.. Ikke noget med at en kamp skal være færdig inden 4 timer eller noget?
Hvis man kan se at man kommer til at tabe en kamp stort, kan man så opgive kampen eller skal man spille til sidste figur? Det kan jo påvirke antallet af point modstanden får.

Mine umiddelbare tanker ang. ovenstående:

Det er fint nok at uddele en kopi af hærlisten inden kampen, men hvis det virkelig skal gøre gavn, skal alle udfylde en standard hærliste, så man er sikker på at få alle point, special-regler mv. med. Og så skal man også udlevere sit Codex, så modstanderen har mulighed for at gøre sig bekendt med special regler for Units, Weapons osv. Med andre ord: Omfangsrigt.

For mit vedkommende vil det være næsten umuligt at tjekke en liste inden en kamp, med mindre du giver mig dit Codex og 1 time i enerum... I hvert fald hvis jeg både skal tjekke point, SP, special regler til våben / character / units osv. Måske de mere rutinerede spillere har bedre styr på, hvad der står i andre Codecies, men jeg har i hvert fald ikke. Endnu.

Hvis man opdager en fejl EFTER en kamp, er det IMO bare bad luck. Uanset om det er i hærlisten, SP-sammentællingen, regeltolkning eller noget helt fjerde. Hvis begge spillere har accepteret det under kampen - og evt. spurgt en uvildig tredjemand til råds - så er der ikke noget at komme efter efterfølgende.

Jeg synes ikke der bør være en standard tidsregel. Hvis begge spillere efter 3 ture og 5 timer ikke "gider" mere, så enes man om at stoppe dér - og så tælles VP op på det tidspunkt.

I det sidste point-system, jeg forslog, er der absolut incitament for at fortsætte sin kamp, selvom man er "håbløst" bagud (incitamentet er, at der uddeles totalt 20 point og der er kun 2 point op til næste niveau). Hvis man så stadig vælger at give op, kan man jo så tildele alle 20 point til vinderen - altså bliver scoren 20-0.

Men ja, lad os diskutere det på mødet.

Last edit: 21 Aug 2013 13:00 by Kim Goldbæk.

More
21 Aug 2013 14:01 by David Gleerup #20411

David Gleerup replied the topic: 40k turnering-debattråd

Tænkte det ville være lettere under selve kampen, hvis man har modstanderens liste. Så kan man selv se og vurdere hvor man skal angribe, kan godt være man ikke kender alle special abilities eller wargear, men så kan man bare spørge om det.
Efter kampen kan det være interessant at studere modstandens liste nærmere, kan være han stille op med noget lignende næste gang. Hvis man gider kan man tæller point / S3, men det er ikke noget jeg tænker skal foregå før kampen.
Betyder heller ikke så meget for mig om den er lavet i Excel eller skrevet i hånden.

Vi kan snakke om det til mødet.

• Mass Max Pedersen
  • Administrator
  • Administrator
More
21 Aug 2013 14:32 by Mass Max Pedersen #20414

Mass Max Pedersen replied the topic: 40k turnering-debattråd

Smider da også lige et lille indslag hen over en slice pizza :)

Jeg syntes selv at man skal gøre det til en god vane at præsentere sin hær.
Med det sagt så forklare man hurtigt hvad deres save’s er hvis nødvendigt og hvilke våben man har med.

I samme proces så kan man jo som modstander sagtens stille spørgsmål i denne præsentation, hvilke jeg selv gør rigtig meget :P

August passer også mig fint med et lille møde.

More
21 Aug 2013 23:29 by Michael Larsen #20419

Michael Larsen replied the topic: 40k turnering-debattråd

Vi skal alle huske på at det er første gang vi prøver det af på denne måde, så alt der bliver snakket om og besluttet kan bruges i vores videre forløb.

Husk den gode tone, og vi spiller for at hygge os.

• Mass Max Pedersen
  • Administrator
  • Administrator
More
22 Aug 2013 07:59 by Mass Max Pedersen #20420

Mass Max Pedersen replied the topic: 40k turnering-debattråd

Jeg er helt enig.

Man skal jo huske at man spiller spillet for at have det sjovt.

More
26 Sep 2013 19:02 by Niels Strunge #20749

Niels Strunge replied the topic: 40k turnering-debattråd

Hey jeg har siddet og studset over et par ting, så som da det ser ud til at det er kutyme at hære med missle Launchers får Flakk Missiles. Hvad vil folk sige til at vi lader IG købe dem for 5 pts. per. ML. Hvilket bringer deres pris op på 20 pts. Hvilket er der samme som Marines giver for deres.

More
26 Sep 2013 19:30 by Kim Goldbæk #20750

Niels Strunge wrote: Hey jeg har siddet og studset over et par ting, så som da det ser ud til at det er kutyme at hære med missle Launchers får Flakk Missiles. Hvad vil folk sige til at vi lader IG købe dem for 5 pts. per. ML. Hvilket bringer deres pris op på 20 pts. Hvilket er der samme som Marines giver for deres.

Da det jo er en gammel bog, som IG er udstyret med, har jeg som udgangspunkt ikke noget imod det. Men koster de virkelig kun 20pts for SM? De koster 25pts for CSM: Missile Launcher, 15pts, plus Flakk Missiles, 10pts. Dvs. en Havoc Squad som minimum koster 175pts. med 4 Havocs/Missile Launchers/Flakk Missiles og 1 Aspiring Champion.

More
29 Sep 2013 13:04 by Niels Strunge #20781

Niels Strunge replied the topic: 40k turnering-debattråd

Srry det var mig der huskede forkert det koster osse 25 for SM

• Start
  • Prev
  • 1
  • 2
Moderators: Marc Fornes-Mora
Time to create page: 0.070 seconds

Nyeste forum

• Kontaktperson - Figurspil

Viktor Julian
    viktor@trc.dk
    26398526
  • Kontaktperson - Rollespil