Frafaldet: EbtS rulles fra tur 1

• Start
  • Prev
  • 1
  • 2

Poll: Enig i denne regelændring?

Ja
1 10%
Nej
9 90%
Total number of voters: 10 ( Keld Hjortskov, Steffen M Hansen, Pelle Johansen, Niels Strunge, Carsten Mølgaard Hansen ) See more
Only registered users can participate to this poll
  • Keld Hjortskov
  • Topic Author
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
More
18 Nov 2011 19:32 - 21 Nov 2011 17:10 by Keld Hjortskov #14693

Keld Hjortskov created the topic: Frafaldet: EbtS rulles fra tur 1

Forslag: TK's Entombed beneath the Sands rulles fra tur 1 af i stedet for tur 2

Forventet effekt: De TK units der i dag tidligst kan gøre noget i tur 3 får en tur mere at tjene sig hjem på. Det vil betyde et større incitament til at medbringe sådanne units, som ellers bare samler støv. Med ændringen kan der tidligst charges fra tur 2 af.

Tomb Kings har 4 units som lider under denne regel pt. Ingen af disse units bruges pga denne regel.

Problemet med EbtS er dels at det er tvungent, Først rulles fra tur 2. Kan misfire (>5% chance for at unit er tabt) og udføres i remaining moves fasen.

Reglen er beskrevet i TK army book.

Dette forslag gavner kun Tomb Kings. Hvis man ændrer Ambusher reglen til at gælde fra tur 1 vil andre hære også få et boost. Det kan jeg og ikke overskue om det vil give nogen en voldsom fordel.

Last edit: 21 Nov 2011 17:10 by Keld Hjortskov. Reason: Opgivet efter stillingen 1:9 imod forslaget

Please Log in to join the conversation.

More
19 Nov 2011 02:19 by Mads F Halling #14701

Mads F Halling replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

Dette ville nemt kunne give en glidebane, hvorpå alle ambushers kommer ind tidligere. Nogle hære kan lave betydelige enheder af denne slags, navnligt dværge med miners.

• André Samuelsen
  • André Samuelsen's Avatar
  • Administrator
  • Administrator
More
19 Nov 2011 15:42 by André Samuelsen #14713

André Samuelsen replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

Hvis problemet er at de kommer for sent ind, så må jeg sige tough luck, det samme gælder for alle andre enheder med Ambush.

Hvis problemet er at de kan misfire og derfor har en større chance for at gå tabt (over 6% mod 5 promille), så bør man gøre noget ved det, evt. fjerne den mulighed på misfire tabellen.

• Keld Hjortskov
  • Topic Author
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
More
19 Nov 2011 17:49 by Keld Hjortskov #14718

Keld Hjortskov replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

øv - jeg syntes sgu I er lidt smålige og mistroiske. Jeg har ca 1/3 af mine choices som aldrig vil blive valgt pga den dumme regel og den mindste forbedring nægter I mig.

Det kunne være man skulle skfte til dark elves i stedet og spille de mest ostede builds.

More
19 Nov 2011 19:39 by Mads F Halling #14720

Keld Hjortskov wrote: øv - jeg syntes sgu I er lidt smålige og mistroiske. Jeg har ca 1/3 af mine choices som aldrig vil blive valgt pga den dumme regel og den mindste forbedring nægter I mig.

Det kunne være man skulle skfte til dark elves i stedet og spille de mest ostede builds.

Rent i antal choices mellem core, special og rare, har du - hvis man trækker alle EBtS enheder fra - flere muligheder end high elves. For slet ikke at nævne den større varians i hvad der er af muligheder. Du har monstre, warmachines, archers, nærkampsgutter og core ryttere.

Dog har jeg også indtil flere gange overvejet at skifte til Dark Elves og spille en ostet build.

• Christian B. Andresen
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
20 Nov 2011 13:40 - 20 Nov 2011 13:46 by Christian B. Andresen #14725

Christian B. Andresen replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

Mads Halling wrote:

Keld Hjortskov wrote: øv - jeg syntes sgu I er lidt smålige og mistroiske. Jeg har ca 1/3 af mine choices som aldrig vil blive valgt pga den dumme regel og den mindste forbedring nægter I mig.

Rent i antal choices mellem core, special og rare, har du - hvis man trækker alle EBtS enheder fra - flere muligheder end high elves. For slet ikke at nævne den større varians i hvad der er af muligheder. Du har monstre, warmachines, archers, nærkampsgutter og core ryttere.

Dog har jeg også indtil flere gange overvejet at skifte til Dark Elves og spille en ostet build.

Jeg kan fuldt ud forstå jeres følelser omkring manglende brugbarhed blandt egne enheder. Jeg har også selv tænkt tanken, om man skulle skrotte sin hær og i stedet begynde på en ny, som indeholder mere hårdtslående enheder.

Omvendt så kommer der en ny army book til en af hærene forholdvis tit. Ofte - men ikke altid- synes jeg, at det er tendensen, at den nyeste army book ligger blandt de stærkeste hære. Dermed løses problemet ikke for en selv, ved blot at skifte til en anden hær, idet der relativt hurtigt vil komme en ny army book til en anden hær, som så igen skubber ens egen hær ned af rangstigen.

Jeg tror, at det helt generelle problem består i, at warhammer ikke er gearet til at være et turneringsspil. Dertil er ubalancen og hullerne i hele spilsystemet simpelthen for store.

Jeg synes at have oplevet i en stor del af mine kampe, at det er nogle ganske få ting ved hver hær, som er værd at tage med til et turneringssalg, idet de resterende valg slet ikke kan tjene sig hjem. For mig at se oplever vi i øjeblikket kun 3 typer af hærer. Den første type er hære, hvor magien er, om ikke altdominerende, så meget afgørende for hærens succes. Den anden type er gunline hære, som ikke flytter ret meget, men blot forsøger at blæse modstanderen af banen. Den sidste type af hære indeholder hovedsageligt en eller to enheder infanteri-specieltropper, som er stort set ustoppelige.

Disse typer af hærer fungerer i min verden lidt som a-bomber. Enten bliver det til en fuser eller også eksploderer de over fjenden med et brag og efterlader intet tilbage. Denne mekaniske synes jeg ikke bidrager til underholdende spil, men snare frustration.

For mig at se kommer det underholdende spil, når alle faser i spillet går op i en større enhed. Når magi og skydning kan være support for ens infanteri, når ens i sig selv halvdårlige core enheder kan breake en fjende pga. support fra en mindre specielenhed og/eller noget kavaleri. Med andre ord når den sammenhængende taktik bliver den afgørende faktor for at vinde. Men som spillet er indrettet på nuværende tidspunkt, så kan disse hære bare ikke betale sig, da de ikke får et ben til jorden.

Dette er på ingen måde en bebrejdelse af mine modstandere, deres spillestil eller deres hærvalg (jeg har med garanti selv tendens til de samme valg), men blot min konstatering af de disharmonier, som jeg synes warhammer pt. indeholder, og som faktisk er ved at fratage mig glæden ved at spille warhammer fantasy.

På den baggrund overvejer jeg faktisk at give fantasy en pause, når kampagnen er ovre, for i stedet at kaste mig over maling, 40k eller warmachine (har ingen anelse om disse spil er bedre rent balancemæssigt).

Dette blev en MEGET lang smøre om mit nuværende forhold warhammer. Og hvordan hænger det så sammen med emnet i denne tråd?

Det hænger sammen på den måde, at jeg ikke tror, at nogle få house rules kan ændre på de generelle problemer ved spillet. Hvis vi skal løse mange af de problemer, som der er med warhammer, tror jeg, vi bør gøre som de større turneringer (fx GF14) og indføre nogle generelle restriktioner og eventuelt også nogle restriktioner/øgede muligheder for de enkelte hære.

Det bliver er et hårdt arbejde med megen debat, men jeg tror det er nødvendigt hvis vi vil have nogle mere alsidige spil, end dem vi ser i øjeblikket.

Last edit: 20 Nov 2011 13:46 by Christian B. Andresen.

More
20 Nov 2011 13:55 by Mads F Halling #14726

Hvis vi skal tage restriktioner fra en anden turnering, foreslår jeg at vi kigger på etc reglerne, fremfor GF14, der er et meget mere restriktivt sæt. ETC reglerne er desuden blevet testet meget mere.

• Christian B. Andresen
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
20 Nov 2011 14:24 by Christian B. Andresen #14728

Om vi tager udgangspunkt i det ene eller det andet sæt restriktioner er ikke vigtigt for mig. Jeg har pt. kun læst striktionerne til GF13+14 og nævnte derfor dem.

Er der nogen der kan linke til etc restriktionerne?

• Keld Hjortskov
  • Topic Author
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
More
20 Nov 2011 15:29 by Keld Hjortskov #14729

Keld Hjortskov replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

Herunder er den fulde tekst. ETC restrictions er ikke så slemme som GF, men målet er lidt det samme: Fjern det ubalancerede.

Det betyder at ingen tropper forbedres og giver derfor ikke meget større alsidighed.

Warning: Spoiler! [ Click to expand ]

More
20 Nov 2011 15:31 by Mads F Halling #14730

Christian Andresen wrote: Om vi tager udgangspunkt i det ene eller det andet sæt restriktioner er ikke vigtigt for mig. Jeg har pt. kun læst striktionerne til GF13+14 og nævnte derfor dem.

Er der nogen der kan linke til etc restriktionerne?

warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=18&t=88755 - reglerne
warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=18&t=86122 - ETC FAQ

More
20 Nov 2011 16:12 by Pelle Johansen #14732

Pelle Johansen replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

undskyld men der er simpelthen for mange forkortelse i denne tråd til at det giver mening. Hvad helvede er ETC f.eks. overskriften er også uforståelig før at keld forklarer hvad den betyder i første post. Jeg har før brokket mig over det i forbindelse med blood bowl men synes det er en generel tendens bl.a. figurspillere at gøre trådene fuldstændigt ulæselig pga. for mange forkortelse
- Medlem af Sofagruppen -
- Vinder af TRC Warhammer turnering 2014 -

More
20 Nov 2011 16:15 by Pelle Johansen #14733

Pelle Johansen replied the topic: Sv: Forslag: EbtS rulles fra tur 1

Christian Andresen wrote:

Mads Halling wrote:

Jeg kan fuldt ud forstå jeres følelser omkring manglende brugbarhed blandt egne enheder. Jeg har også selv tænkt tanken, om man skulle skrotte sin hær og i stedet begynde på en ny, som indeholder mere hårdtslående enheder.

Omvendt så kommer der en ny army book til en af hærene forholdvis tit. Ofte - men ikke altid- synes jeg, at det er tendensen, at den nyeste army book ligger blandt de stærkeste hære. Dermed løses problemet ikke for en selv, ved blot at skifte til en anden hær, idet der relativt hurtigt vil komme en ny army book til en anden hær, som så igen skubber ens egen hær ned af rangstigen.

Jeg tror, at det helt generelle problem består i, at warhammer ikke er gearet til at være et turneringsspil. Dertil er ubalancen og hullerne i hele spilsystemet simpelthen for store.

Jeg synes at have oplevet i en stor del af mine kampe, at det er nogle ganske få ting ved hver hær, som er værd at tage med til et turneringssalg, idet de resterende valg slet ikke kan tjene sig hjem. For mig at se oplever vi i øjeblikket kun 3 typer af hærer. Den første type er hære, hvor magien er, om ikke altdominerende, så meget afgørende for hærens succes. Den anden type er gunline hære, som ikke flytter ret meget, men blot forsøger at blæse modstanderen af banen. Den sidste type af hære indeholder hovedsageligt en eller to enheder infanteri-specieltropper, som er stort set ustoppelige.

Disse typer af hærer fungerer i min verden lidt som a-bomber. Enten bliver det til en fuser eller også eksploderer de over fjenden med et brag og efterlader intet tilbage. Denne mekaniske synes jeg ikke bidrager til underholdende spil, men snare frustration.

For mig at se kommer det underholdende spil, når alle faser i spillet går op i en større enhed. Når magi og skydning kan være support for ens infanteri, når ens i sig selv halvdårlige core enheder kan breake en fjende pga. support fra en mindre specielenhed og/eller noget kavaleri. Med andre ord når den sammenhængende taktik bliver den afgørende faktor for at vinde. Men som spillet er indrettet på nuværende tidspunkt, så kan disse hære bare ikke betale sig, da de ikke får et ben til jorden.

Dette er på ingen måde en bebrejdelse af mine modstandere, deres spillestil eller deres hærvalg (jeg har med garanti selv tendens til de samme valg), men blot min konstatering af de disharmonier, som jeg synes warhammer pt. indeholder, og som faktisk er ved at fratage mig glæden ved at spille warhammer fantasy.

På den baggrund overvejer jeg faktisk at give fantasy en pause, når kampagnen er ovre, for i stedet at kaste mig over maling, 40k eller warmachine (har ingen anelse om disse spil er bedre rent balancemæssigt).

Dette blev en MEGET lang smøre om mit nuværende forhold warhammer. Og hvordan hænger det så sammen med emnet i denne tråd?

Det hænger sammen på den måde, at jeg ikke tror, at nogle få house rules kan ændre på de generelle problemer ved spillet. Hvis vi skal løse mange af de problemer, som der er med warhammer, tror jeg, vi bør gøre som de større turneringer (fx GF14) og indføre nogle generelle restriktioner og eventuelt også nogle restriktioner/øgede muligheder for de enkelte hære.

Det bliver er et hårdt arbejde med megen debat, men jeg tror det er nødvendigt hvis vi vil have nogle mere alsidige spil, end dem vi ser i øjeblikket.

Ud over at jeg ikke er enig med dig i hvad der giver et sjovt slag så vil jeg udrfa hvad du kan lide anbefale dig Lord of the rings. Der er balncen noget bedre, variationen er stor og det er sjældent muligt at lave en hære der har vundet eller tabt på forhånd. tværtimod er der enormt meget micromanagement med hver enkelt figtu som afgørere om man vinder eller ej. skydning og kavaleri er netop support og magi er der næsten intet af
- Medlem af Sofagruppen -
- Vinder af TRC Warhammer turnering 2014 -

More
20 Nov 2011 16:15 by Mads F Halling #14734

Pelle Johansen wrote: undskyld men der er simpelthen for mange forkortelse i denne tråd til at det giver mening. Hvad helvede er ETC f.eks. overskriften er også uforståelig før at keld forklarer hvad den betyder i første post. Jeg har før brokket mig over det i forbindelse med blood bowl men synes det er en generel tendens bl.a. figurspillere at gøre trådene fuldstændigt ulæselig pga. for mange forkortelse

European Team Championships.

• Christian B. Andresen
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
20 Nov 2011 16:18 - 20 Nov 2011 16:19 by Christian B. Andresen #14735

@Keld

Jeg er enig med dig i at vi med ETC reglerne ikke opnår større diversitet ift. hærsammensætninger, men jeg synes det er et godt sted at tage udgangspunkt. Hvis det kan være med til også at give mere balance mellem hærene, vil det være et plus i min bog.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår din tekst om at ETC reglerne er ødelæggende. Det må du gerne uddybe. (Det kan skyldes at jeg ikke kan læse hele teksten i din post -ETC reglerne er blandt ikke vist :( )

Last edit: 20 Nov 2011 16:19 by Christian B. Andresen.

• Christian B. Andresen
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
20 Nov 2011 16:20 by Christian B. Andresen #14736

@Pelle

Tak for tippet. Det tror jeg, jeg vil tage nogle prøve spil af på et tidspunkt.

• Start
  • Prev
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.257 seconds

Nyeste forum

• Kontaktperson - Figurspil

Marc Fornés-Sandorff

22579416
  • Kontaktperson - Rollespil

René Nielsen