30 Jan 2017 22:35 by Magnus K.K. Dahl
#25215
Magnus K.K. Dahl created the topic: Warhammerturnering vinter/forår 2017
Warhammerturnering
Steffen og jeg mødtes for at kigge på at skyde en Warhammerturnering i gang i TRC – så vi har besluttet at skyde det i gang forholdsvist hurtigt.
Ikke, at vi lige starter den i morgen – men til gengæld i overmorgen.
Første dag der er åbent for tage et Warhammerslag, der bliver en del af turneringen, er d. 1. februar 2017.
Vi spiller med 9th-age regelsættet, der finde på
www.the-ninth-age.com/?simple-page/
- pointantallet er 4500, medmindre andet aftales. Man kan tage så mange spil man vil hvornår man vil, og turneringen vil ende med et big bash. Til at starte med skal I være OBS på følgende datoer:
11/03-17
01/04-17
29/04-17
10+11/06-17
De første tre datoer er turneringsdage – der er tale om lørdage, hvor vi mødes og tager 1-2 spil mod en tilfældig anden fremmødt deltager. Vi opgiver dem allerede nu, så man har mulighed for at notere dem og nå med. På den måde håber vi at samle så mange som muligt på de datoer.
Turneringsregler og kommentarer hertil
Der er delte meninger om hvordan en turnering skal afgøres. Dette har vi accepteret og forsøgt at finde en midterløsning på – om det er en god løsning vil tiden vise, men vi har haft følgende udgangspunkt. På den ene side synes det unfair, at man ved kun at spille et spil skal kunne vinde en hel turnering. Vi ser gerne, at der kan opnås en fordel ved at tage flere spil. På den anden side har ikke alle lige meget tid, hvorfor det også er ærgerligt at sejren skal være umulig at opnå fordi man ikke har så meget tid til Warhammer. Vi vil gerne have en turnering, der kan omfatte alle.
Det er klart, at der er tale om to modstridende standpunkter, så vi har forsøgt at efterkomme begge sider til nogen grad.
Samtidig har vi haft et ønske om et visuelt element, hvor man kan føle, at man med sine sejre bygger noget op. Vi mener, at det er sjovt at kunne se sin udvikling undervejs, og derfor har vi introduceret et battlemap:
Mappet er vigtigt, fordi vi har valgt, at det skal være med til at give en fordel til dem, der klarer sig bedst. Fordelen vil komme spilleren til gode ved big bash. På den måde vil vi forsøge at belønne dem, der tager flere spil, ved at give dem en fordel i den endelige kamp. Samtidig forsøger vi at holde fordelen begrænset, så spillere med færre spil ikke løbes over ende.
Mechanics:
Mappet starter tomt. Når man tager et slag mod en modstander, må vinderen udpege et felt i den ydre ring, som nu er hans. Dette gælder så længe der er tomme felter i den ydre ring. Vinder man over en modspiller, der har et område i den ydre ring, må man i stedet tage det felt.
På Første Turneringsdag (11/03-17) gør vi point op for alle de slag, der spilles på den dag. Herefter får den med flest point opnået den dag lov at tage et område i tredje ring; derefter tager spilleren med næstflest point et område i tredje ring, så spilleren med tredje flest point und so weiter, und sofort. Dette kører videre indtil der enten ikke er flere spillere i rækken eller der ikke er flere felter at tage. Såfremt der ikke er spillet så mange slag op til den dato betyder det, at alle der er med den dag nok får et område.
Herefter fortsætter kampen om den tredje ring – når den er fyldt ud vil man forhåbentligt kæmpe lidt om at nuppe nogle felter fra de andre.
På Anden Turneringsdag (01/04-17) åbnes anden ring (que butt-jokes). Konceptet vil være det samme som ved første turneringsdag. I slutningen af dagen vil alle deltagere sandsynligvis opnå et område i anden ring.
Herefter kan man nu tage kampe om områder i anden ring – det område man angriber skal dog være ved siden af en af de andre områder man har. Alle kan altid angribe alle områder i tredje ring. Man aftaler inden man tager et spil hvilket af ens områder der er i spil (hvis man har nogen)
Vi har besluttet, at det skal være sværere at tage områder tættere på midten. Dette er for at sikre, at spillere med områder tættere på midten ikke skal afvise at spille om disse områder, da de potentielt er vigtigere. Derfor skal man, for at tage et område i anden ring vinde, med 20% eller flere point (taget i forhold til total army cost – man skal altså vinde med 901 eller flere point i standard 4500-point spil). I tredje ring vil man skulle vinde med 40%. Disse værdier kan ændre sig undervejs, hvis det vurderes bedre for spillet.
På Tredje Turneringsdag (29/04-17) åbnes for første ring. Deltagerne på dagen vil få en klar fordel i forhold til at opnå disse områder, da denne dag fungerer efter samme koncept som de tidligere turneringsdage.
Vi håber, at disse turneringsregler vil give mulighed for, at alle kan være med og få sjov ud af at deltage i turneringen. Det primære formål med turneringen er at få folk til at tage nogle spil warhammer og måske bringe lidt liv tilbage i spillet i klubben. Vi har valgt at give ekstra fordele på turneringsdage for at få folk til at sætte en dag af til at mødes og dele nogle spil warhammer for forhåbentligt at have det sjovt sammen.
Hvad er så formålet med mappet og områderne, og hvordan giver de en fordel? Svaret er, at turneringens vinder påtænkes at blive fundet ved big bash.
Big Bash ligger efter planen d. 10+11. juni – altså lørdag og søndag. Reglerne hertil følger her – de er aldeles op til debat, fordi Big Bash er noget anderledes fra et almindeligt Warhammerslag. For at deltage i Big Bash skal man have deltaget i et turneringsslag.
Til Big Bash deles spillerne op i to hold. Overordnet deles man op i gode og onde, men vi rykker så om på spillerne, så der er lige mange på hvert hold – er der ulige antal spillere tænker vi at give den mindre side en neutral hær. Hver spiller stiller en hær på 4500 point.
Når spillerne er delt op, får de spillere, der har klaret sig godt med at tage områder, en fordel. Fordelen er et øget antal point:
- For hver ring man har områder i: 50 point
- Har man områder, der alle rører hinanden, i alle tre ringe (en linje): 100 point
- Har man områder, der rører hinanden, i to ringe: 50 point
- Spilleren med flest/næstflest områder: 100/50 point
Hver individuel hær på en side i Big Bash kan score point. Vinderen af turneringen er den på slagets vindende side, der individuelt får flest point. Man kan score point på følgende måde:
- Der vil være objectives på midten af slagmarken. Antallet af objectives er lig halvdelen af antal spillere, der deltager. Kun enheder med reglen Scoring kan kontrollere objectives. Et objective giver 1 point i slutningen af hver tur, hvor man kontrollerer det. Nærmeste enhed med Scoring inden for 6’’ af et objective kontrollerer det.
- For at tage en general eller et banner ud er der 1 point
- Hver gang man vinder en combat round mod en enhed får man 1 point. Vinder man combat mod en horde opnår man 2 point.
- Hvis man får en fjendtlig enhed til at flygte, opnår man 1 point. Får man en horde til at flygte, får man 2 point.
Er der enheder fra flere hære end 2 i en kamp, gives der point til alle deltagere på den vindende side.
Med hensyn til winds of magic ved Big Bash – hver spiller ruller winds of magic for deres egen power pool. Modstandersiden får en samlet dispel pool bestående af den højeste terning fra hver winds of magic rul.
Afsluttende bemærkninger:
Vi har introduceret de få mechanics ovenfor for at skabe en lidt levende turnering, men vi har også holdt os tilbage med fluffregler, for ikke at gøre det hele for uoverskueligt. Idéer med named characters, tærranbonusser i felter og deslige har vi i denne omgang holdt os fra, fordi vi mener, at det er mere end hvad vi kan administrere.
Vi håber, at der er lyst til at prøve et par spil Warhammer, nu 9th age har forsøgt at lave en velbalanceret udgave af spillet. Man forpligter sig ikke til noget ved at deltage og man kan nøjes med et slag og så sige, at man har været med – det vigtigste for os er at forsøge at blæse liv i spillet igen og forhåbentligt få noget glæde (salt eller sød) ud af det.
The following user(s) said Thank You: Steffen M Hansen