× Figurspil

Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
12 Feb 2014 14:29 by Christian B. Andresen #21788

Christian B. Andresen created the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Som aftalt i torsdags kører vi en WHFB turnering her i foråret 2014. Nedenfor i kursiv har jeg givet et udkast til en turneringsform

Som ved den netop afsluttede 40k turnering bliver der en indledende runde, hvor man kan spille lige så mange kampe, som man gider mod dem man gider.

Hvis der er 12 eller færre deltagere i turneringen, går de 4 bedste videre til play-off. Hvis der er flere end 12 deltagere går de 8 bedste videre til play-off.

Der spilles indledende kampe i perioden 1. marts til 31. maj. med play-off i juni. Man kan sagtens skifte både hærliste og race fra kamp til kamp, man skal blot oplyse modstanderen, hvilken race man stiller med.

Vi spiller 2.500 point med random valg af en af de 6 scenarier fra regelbogen.

Som ved 40k turneringen spille der om kampagnepoint, hvor vinderen af kampen stjæler point fra taberen. Alle starter på 1.500 point og forskellen i victorypoints afgør hvor mange kampagnepoint der udveksles. Vi benytter følgende tabel:

Difference i victorypoints0—150151—300301—450451—600601—750751-900901-10501051-12001201-13501351-1500+1500
Kampagnepoint der flyttes fra taber til vinder012345678910
[/i]

Da Warhammer ikke er synderligt godt afbalanceret hærene imellem er der behov for et army selection system. Neden under har jeg listet et par forskellige forslag. Skriv gerne hvilket et i bedst kan lide og så spiller vi med det som flest er interesseret i.

ETC-regler
2MD OPEN
Lethian XI
BRB

Skriv hvad I synes. Tilmelding til turneringen kommer i en anden tråd
The following user(s) said Thank You: Lasse Christensen
The topic has been locked.
More
12 Feb 2014 17:45 by Mads F Halling #21795

Mads F Halling replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Jeg er ikke interesset i nogen af de foreslåede restriktionssæt.

ETC er lavet til hold turneringer og er for restriktive på en måde der begrænser hvilke hærsammensætninger kan bruges
2MD er for restriktive og desuden besværlige (3 mulige begrænsningssæt til hver hær...)
Begge disse to bruger desuden variende point antal til hære.

Lethian er lavet til kampagner, og inkluderer ting som "ingen magic items" og "ingen large flying models"
BRB er super meget gimmick regler (dvs. de kan ikke have været grundigt spiltestet, og ingen erfaringer fra andre turneringer har kunne bruges til balancering)

Jeg er ved at kigge efter alternativer.
More
12 Feb 2014 18:44 - 12 Feb 2014 20:06 by Mads F Halling #21796

Tre muligheder:
Birmingham (s. 4-9 + Warriors of Chaos fra top side 10)
Vengeance (s. 1-5)
Swedish (inkl. Clarifications ) - Jeg foreslår en grænse på omkring 5 comp score, og i hvert fald ikke højere end 10.

Edit: muligheden for ingen restriktioner bør også nævnes.

Last edit: 12 Feb 2014 20:06 by Mads F Halling.

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
12 Feb 2014 22:15 by Christian B. Andresen #21799

Christian B. Andresen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Umiddelbart synes jeg at Swedish med Clarifications er det bedste system (også ift. dem jeg foreslog), da det modsat de andre også tager fat om characters, og det udstyr man giver dem. Hvis det bliver dette system, synes jeg, vi skal spille 2.400 point, som systemet er bygget til.

Ift. comp niveau tænker jeg, at vi bør indføre et standard maks. og min. så hærene ligger nogenlunde på niveau. Jeg tænker et standardniveau på 8 - 10, da det måske kan holde de værste dødskombo'er, som slår halve og hele hære ihjel, i ave. Hvis 2 spillere så kan blive enige om et andet niveau kan det jo stå dem frit for at vælge noget andet. Hvis de ikke kan blive enige, så er der en standard de kan bruge.
More
12 Feb 2014 23:04 - 12 Feb 2014 23:05 by Mads F Halling #21801

Christian Andresen wrote: Ift. comp niveau tænker jeg, at vi bør indføre et standard maks. og min. så hærene ligger nogenlunde på niveau. Jeg tænker et standardniveau på 8 - 10, da det måske kan holde de værste dødskombo'er, som slår halve og hele hære ihjel, i ave. Hvis 2 spillere så kan blive enige om et andet niveau kan det jo stå dem frit for at vælge noget andet. Hvis de ikke kan blive enige, så er der en standard de kan bruge.

Jeg er imod en maksimumgrænse. Hvis folk vil spille en dårligere hær (som måske er bedre - intet system er perfekt), bør det være op til dem. Har du selv forsøgt at lave et par hærsammensætninger med det?

Folk bør også være klar på at der nok kommer en opdateret version sammen med den nye dværge bog.

Jeg har ingen præferencer mellem de tre jeg har fundet. De to første er forholdsvis ens eksempler på lette begrænsninger, mens Swedish er en interessant tilgangsmåde til det, der virker rimelig gennemtestet (siger dette på grundlag af aktiviteten på deres forum).
Hvis andre vil kigge igennem hvad der ellers er af ting, fandt jeg dem gennem turneringsoversigten på The Warhammer Forum .

Last edit: 12 Feb 2014 23:05 by Mads F Halling.

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
13 Feb 2014 06:57 by Christian B. Andresen #21802

Christian B. Andresen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Jeg har endnu ikke forsøgt med hærsammensætninger men ville give det et skud i løbet af weekenden. Jeg antager dog ikke at min holdning ændrer sig - men man ved jo aldrig ;-)
  • Steffen M Hansen
  • Steffen M Hansen's Avatar
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
More
13 Feb 2014 10:37 by Steffen M Hansen #21804

Steffen M Hansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Har læst lidt på Swedish og Clarifications. Clarifications fungerer fornuftigt.

Hvad er formålet dog med Swedish? Jeg har forsøgt at lave både min standard Orc og min standard Undead hær (dog 2500 pts), og de ender henholdsvis på 13,1 og 11,9. Hvis man ønsker at begrænse adgangen til f.eks. deathstars tror jeg det gøres lettest ved at sætte en grænse for enhedens cost i points.
More
13 Feb 2014 15:09 by Mads F Halling #21808

Steffen M Hansen wrote: Hvad er formålet dog med Swedish? Jeg har forsøgt at lave både min standard Orc og min standard Undead hær (dog 2500 pts), og de ender henholdsvis på 13,1 og 11,9. Hvis man ønsker at begrænse adgangen til f.eks. deathstars tror jeg det gøres lettest ved at sætte en grænse for enhedens cost i points.

Formålet er at sige "hvis du vil have en deathstar, koster det fra resten af hæren". Den 2500 point High Elf hær jeg testede kom på -1,6.
Jeg ved også at turneringsmæssigt er hverken Vampire Counts eller Orcs and Goblins oppe i toppen, så det giver mening hvis de ikke er super begrænset.
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
13 Feb 2014 15:35 by Christian B. Andresen #21811

@Steffen og Mads

Gider I ikke poste jeres testhære her, så vi andre kan se hvad i har forsøgt at stille med. Jeg skal også nok poste mine testhære, når jeg får dem på plads - forventeligt i løbet af weekenden (Empire og Beastmen).
More
13 Feb 2014 19:27 - 13 Feb 2014 19:27 by Mads F Halling #21812

Loremaster of Hoeth
-Book of Hoeth
Mage lv. 1
-Lore of Fire
-Dispel Scroll
Noble
-Great Weapon
-Battle Standard Bearer
-Armour of Caledor

40 Archers
-Musician, Standard Bearer
2x5 Ellyrian Reavers
-Musicians
-Bows and Spears

18 White Lions
-Full Command
-Banner of the World Dragon

21 Phoenix Guard
-Full Command
-Razor Standard

2x6 Sisters of Avelorn
3 Eagle Claw Bolt Thrower

2496 point
Total 316 = -1,6 comp score

Dette er en rimelig hård HE hær, hvilket passer med det forudsagte.

Last edit: 13 Feb 2014 19:27 by Mads F Halling.

• Steffen M Hansen
  • Steffen M Hansen's Avatar
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
More
14 Feb 2014 10:20 by Steffen M Hansen #21818

Steffen M Hansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Det er lige skrevet efter erindring.

Orcs and Goblins:

Savage orc Warboss
Black orc big boss
- battle standard
- banner of disciplin
Savage ord shaman
- lvl 2
- lucky shrunken head
37 savage orc big uns
- full command
- add. hand weapon

2 mangler squigs

Night goblin warboss
4 night goblin shaman
4 night goblin big boss
41 night goblins
- full command
- 3 fanatics

Spear chukka

Doom diver

Rock lober

2 orc chariot
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
14 Feb 2014 11:59 - 14 Feb 2014 12:01 by Christian B. Andresen #21819

Nu har jeg forsøgt efter bedste evne at lave en Empire hær og en Beastmen hær. Hærene endte på meget forskelligt niveau. Min empire hær endte på 5,4 og mine beastmen på 12,2. Jeg har vedhæftet et excel-ark med listerne

Jeg har også søgt lidt på powerfist.dk for at finde nogle flere hære at holde systemet op imod. Jeg faldt over nogle ETC hære som blev skrevet i 2012.

O&G: -1,4 Find den her
WoC: 13,5 Find den her

Efter at have set denne række af hærlister igennem, må jeg erkende at jeg er enig med Mads om at et comp niveau på 5 nok er meget passende.

Jeg er dog i tvivl om der skal være et bundniveau, som jeg først foreslog, eller ej, som Mads synes. På den ene side taler det for et bundniveau, at man kan lave i mine øjne forholdsvis bissede hære - Steffens og WoC hæren (Steffens hær er lidt bisset i mine øjne - kan være andre er uenige :) ) - som ikke slår hårdt ud i Swedish, hvor med man faktisk ramme ned i evt. huller i systemet.

Omvendt taller det imod et bundniveau, at svage racer som Beastmen har svært ved at tvinge comp scoren ned mod 5. Hvis jeg presser min hærliste - fjerne minotaurs og så øger bestigors til 50 og gors til 45 får jeg en score på 9,8.

Men hvad synes I andre?

File Attachment:

File Name: Swedishcomp.xlsx
File Size:13 KB

Attachments:

Last edit: 14 Feb 2014 12:01 by Christian B. Andresen. Reason: Excel-ark tilføjet

The following user(s) said Thank You: Pelle Johansen
More
15 Feb 2014 19:46 - 16 Feb 2014 10:29 by Pelle Johansen #21823

Pelle Johansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Nu har Marc og jeg siddet og læst systmet igenne og her er vores overordnede betragninger.

1: Vi er enige med mads i at der skal være så få restriktioner så muligt. Fantasy battle har slet ikke samme behov for restriktioner som 40K da der i fantasy battle f.eks. allerede er restriktioner på hvor mange enes rare og special choices du må have og fordi de forskellige typer enheder(core, spcial osv...) er point og ikke slot baseret.

2. Når det nu skal være så er Swedish til at leve med. Der er dog et par spørgsmål. Systemet skriver at man altid vil ende på mellem 0-20. Det er lidt svært at forstå når nu man starter på 300 og dividerer totalen med 10 hvordan kan det så være at man altid ender på mellem 0 og 20??

3. Ydermere er vi enigem med Mads i at der absolut ikke bør være et maks. Hvis man vil lave en mindre ostet hær så skal man altid være velkommen til det.

edit 4. en comp score på 5 finder vi også yderst passende
- Medlem af Sofagruppen -
- Vinder af TRC Warhammer turnering 2014 -

Last edit: 16 Feb 2014 10:29 by Pelle Johansen.

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
15 Feb 2014 23:07 by Christian B. Andresen #21825

ad 2. Jeg tror det de mener er at man skal tilstræbe et niveau mellem 0 og 20. For som bl.a. Mads' hær og O&G hæren i linket ovenfor viser, så kan man sagtens komme under 0 i ranking.

Jeg foreslår vi lader debatten køre frem til 27. februar, og så lægger os fast på et system og en turneringsramme der, så kan flest muligt give deres mening til kende.
  • Carsten Mølgaard Hansen
  • Moderator
  • Moderator
More
16 Feb 2014 20:13 by Carsten Mølgaard Hansen #21827

Carsten Mølgaard Hansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Hey =)

Super fedt med en turnering. Det er jeg virkelig frisk på.

Først vil jeg sige, at jeg synes det virker besværligt med alle mulige overflødige regler, og at lave en hær bliver virkelig besværligt (ser det ud til). Nu har jeg ikke helt prøvet at lave en hær endnu, men jeg tvivler på det kan ændre på særlig meget, og selvom intentionen er god nok (det er virkelig irriterende at spille mod en death star), så er death stars nu engang intentionen fra GW's side, beklageligt som det er. Heldigvis er det også sådan, at folk der spiller death stars heller ikke selv synes det er særlig spændende, hvorfor jeg fx næsten ikke rør min empire hær for tiden. Jeg synes jeg har haft nogle sjove kampe i den nye edition, og jeg er bange for, at for meget roden rundt i nye regler vil ødelægge det. Når det er sagt bøjer jeg mig gerne for flertallet, og begynder at tælle minus point sammen for alle de horder jeg alligevel ikke gider at spille med.
Time to create page: 0.200 seconds

Nyeste forum

• Kontaktperson - Figurspil

Marc Fornés-Sandorff

22579416
  • Kontaktperson - Rollespil

René Nielsen
    rene@trc.dk
    51251319
  • Kontaktperson - Øvrige

Formand Jon Nielsen