× Figurspil

Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

• Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
19 Feb 2014 11:39 by Christian B. Andresen #21854

Christian B. Andresen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Vi har tilbage i november 2011 indført en house rule i TRC om at magi med "no saves of any kind allowed” og "instant death" i stedet giver et antal wounds, som svarer til den enkelte figurs tilbageværende antal wounds, og hvert wound må saves separat.

Denne house rule kan vi vel holde fast ved?
The topic has been locked.
More
19 Feb 2014 12:20 by Pelle Johansen #21855

Pelle Johansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Christian Andresen wrote: Vi har tilbage i november 2011 indført en house rule i TRC om at magi med "no saves of any kind allowed” og "instant death" i stedet giver et antal wounds, som svarer til den enkelte figurs tilbageværende antal wounds, og hvert wound må saves separat.

Denne house rule kan vi vel holde fast ved?

Det er jeg ikke sikker på er en god idé. hvis man gerne vil væk fra deathstars så duer det ikke at man lige pludselig kan give sin death mulighed for at save mod spells som ellers ikke vil give dem et save. det er ærgerligt at magic restistance er ligegyldigt men det er at foretrække frem for en deathstar der pludselig har et 4+ ward save mod de farligste spells. At magic restiance ikke beskytter mod de farligste spells skyldes jo netop at man så har et våben mod de største deathstars
- Medlem af Sofagruppen -
- Vinder af TRC Warhammer turnering 2014 -
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
19 Feb 2014 13:08 by Christian B. Andresen #21856

Christian B. Andresen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Det vil jeg give dig helt ret i Pelle. En anden mulighed er at give characters "look-out sir", mod disse spells, så har de trods alt en bedre chance for at overleve.
  • Carsten Mølgaard Hansen
  • Moderator
  • Moderator
More
19 Feb 2014 14:27 by Carsten Mølgaard Hansen #21857

Carsten Mølgaard Hansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Sorry hvis jeg ikke helt kan huske hvorfor vi valgte at lave den House Rule, men var det ikke mere eller mindre fordi, at der i alle de spells der kom med den nye regelbog var saves mod fx Dwellers, men at det kun var i snydemagicbøger som orcer og sådan, at der overhovedet ikke var noget save?
Jeg synes ikke sådanne spells skal kunne tage models med flere wounds ud, så jeg synes bestemt man skal tage antal af tests lig antallet af wounds. Jeg synes dog ikke at vi skal give models med ward saves og magic resistant en fordel mod at dø naturligt til sådanne spells. Well, det ville hjælpe min khorn-hær gevaldigt, men også biske min empire-hær voldsomt. Magic resistance er stadig godt mod noget som magic missile og sådan noget, og det har jeg det sådanset fint med. På de omtalte instant death spells skal man altså også op og kaste spellen på omkring 25, så det er ikke bare lige til.
Eftersom det ville være til fordel for nogle hære og ulempe for andre synes jeg ikke man skal ændre i reglerne for meget, kun fortsætte med house rulen om, at man ruller pr. wound. (denne er også mere til fordel for nogle end andre, men de fleste kan blive enige om, at karakterer/war machines/steam tanks/monstre osv. er sure og miste på en sådan måde, og alle hære har stort set noget man kan miste på en sådan måde).

Et helt andet spørgsmål; går vi igang fra marts?
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
19 Feb 2014 14:41 by Christian B. Andresen #21858

Ja vi starter 1. marts. I slutningen af februar (ca. 27. februar) lukker jeg denne tråd ned, og på baggrund af de generelle holdninger/flertallets holdning skriver jeg et endeligt "reglesæt" for turneringen.

Når turneringen er slut, åbner jeg en ny tråd hvor man kan give sin mening til kende om hvad der fungerer godt og hvad der var mindre godt, så vi kan lære af det til nsæte turnering.
More
19 Feb 2014 15:33 by Pelle Johansen #21859

Jeg synes det er en fin idé at give characters look out sir, eller et hit pr wound og så fastholde "at no saves of any kind", er "no saves of any kind"
The following user(s) said Thank You: Mike Breuning
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
19 Feb 2014 15:37 by Christian B. Andresen #21861

@Pelle: Blot så jeg forstår dit forslag. HVIS vi bruger house rulen, at der gives et hit pr tilbageværende wound ved spells, der siger "no saves of any kind", så skal en en character med 3 wounds tilbage i så fald tage testen 3 gange og miste ét wound pr. gang han fejler?

Ved det er et noob spørgsmål men blev sgu lige i tvivl.
More
19 Feb 2014 16:50 by Pelle Johansen #21862

Christian Andresen wrote: @Pelle: Blot så jeg forstår dit forslag. HVIS vi bruger house rulen, at der gives et hit pr tilbageværende wound ved spells, der siger "no saves of any kind", så skal en en character med 3 wounds tilbage i så fald tage testen 3 gange og miste ét wound pr. gang han fejler?

Ved det er et noob spørgsmål men blev sgu lige i tvivl.

Ja hvis den spell ellers siger at man dør hvis man fejler testen så er det sådan som du beskriver at det skal foregå. Det synes jeg lyder meget rimeligt
More
21 Feb 2014 11:19 by Rasmus Wagner #21870

Rasmus Wagner replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Jeg synes ikke det er nødvendigt at have saves mod de onde, onde dræber spells - fordi det efter min erfaring er så sjældent at de går igennem, og kræver så stor en investering, at de fortjener at kunne udrette mirakler af blod.

Som Marc lidt var inde på, så er det aldrig de store dødsformularer jeg frygter, når vi kommer til fjendens magic phase - jeg er væsentlig mere nervøs for Hexes (især mother fucking shadow magic).
The following user(s) said Thank You: Mads F Halling
  • Steffen M Hansen
  • Steffen M Hansen's Avatar
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
More
23 Feb 2014 12:10 by Steffen M Hansen #21883

Steffen M Hansen replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Jeg er rimelig ligeglad om hvorvidt vi vælger at spille med Swedish-point-systemet.

Jeg synes klart, at vi skal spille med Clarifications, da de hjælper spillet.

I forhold til magical vortex synes jeg, at det er passende, at man får et 'look out sir' (det er jo også en template, der anvendes). Ellers behøves der ikke nogle regelændringer.

Jeg vil dog gerne have klarhed om en ting, hvor reglerne er tvetydige, og det omhandler fanatics og mangler squigs. Vi skal have gjort det helt klart om hensynet til at optimere antallet af kæmpende stadig gælder, selv om det vil føre en charging unit igennem en fanatic eller mangler squig (og dermed inden for 1 tomme af en modstander). Eller om man i et charge gerne må undgå fanatacis og mangler squigs også selvom det vil føre færre i kamp. Selv mener jeg, at man bør optimere (husk at det gælder begge veje og også begrænser en orc-spillers charges).
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
23 Feb 2014 17:13 by Christian B. Andresen #21887

Jeg mener nu ikke der er noget tvetydigt over reglerne. I grundbogen side 20 øverst står der:
"Successful charges now move into base contact with the enemy. They move directly forward, but are permitted one wheel of up to 90 degrees as they move, and another of unlimited arc once in contact. As many models as possible from the two units must be brought into base contact"

Hvis der er flere veje som vil bringe de 2 enheder i kamp, skal man dermed vælge den vej som bringer flest i basekontakt. Hvis det er gennem fantatics er det så bare ærgerligt.

Er der derimod flere veje som bringe lige mange figurer i basekontakt, og samtidig flest i bsekontakt, ser jeg ingen problemer i, at man må vælge den vej som går forbi evt. fanatics.

Eller beskrevet som eksempler.

Min enhed bestigors (5 mand bred) charger Steffens nigth goblins (også 5 mand bred). Foran Steffens enhed står en enkelt fanatic og der er ikke flere i enheden. Lad os antage at jeg kan charge og nå Steffen af 2 ruter hhv. A og B. Rute A fører mig igennem fanaticen, Rute B forbi.

Hvis Rute A bringer 5 af mine figurer og 5 af Steffens figurer i kamp, mens Rute B bringer 4 af mine figurer og 5 af Steffens figurer i kamp, så SKAL jeg vælge rute A selvom det er gennem en fanatic.

Hvis Rute A og B derimod begge bringer 5 figurer fra hver side i kamp, kan jeg frit vælge Rute B og dermed undgå fanaticen.
  • Steffen M Hansen
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
More
23 Feb 2014 17:16 by Steffen M Hansen #21888

Den beskrivelse er jeg fuldstændig enig i, og mener også, at situationen skal spilles sådan. Jeg ville dog have det afklaret, da jeg i klubben har været udsat for andre postulater :)
  • Steffen M Hansen
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
More
25 Feb 2014 14:39 by Steffen M Hansen #21914

Jeg har nogle regelændringer, som går på victory points systemet, som jeg synes vi bør drøfte. Formålet med dem er at gøre det lettere at få victory points, så man undgår hærer der er bygget op omkring, at modstandedren ikke skal score nogle victory points, og man selv kan nøjes med at score få:

1. Genindføre 7th edition reglen om at halve enheder giver halvt point

Det vil gøre horder mindre gode, og er derfor i tråd med de ønsker der er fremkommet.

2. Fleeing units tæller som slain når man tæller victory points

Der er ikke noget mere ondt end at se en mand fra en horde ikke nå ud over bordet selvom han er flygtende, og dermed ikke få point for horden.

3. Hvis et ridden monster eller karakteren på et ridden monster dør får man stadig point for det der er dødt selvom enten monsteret eller karakteren er i live

Reglerne er uklare her.

4. Døde fanatics eller andre hidden figurer giver point hvis de dør, også selvom hele enheden ikke er død

Kommer jeg nok ikke uden om.

Hvad siger i?
  • Christian B. Andresen
  • Topic Author
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
More
25 Feb 2014 15:26 by Christian B. Andresen #21915

1. Enig
2. Enig
3. Enig
4. Ikke enig. Fanatics og andre hidden figurer, der er købt som en opgradering til en given enhed (ikke assassins, da det er separate characters) bør kun give point, hvis enheden giver point - hvis man får X % for enheden giver det også X % af værdien af fanatics.
More
25 Feb 2014 17:09 by Mads F Halling #21918

Mads F Halling replied the topic: Warhammer Fantasy turnering i foråret 2014

Regler som foreslået vil betyde en kæmpe nerf til elvere, der har så lidt toughness og rustning, at det er enormt svært at undgå tab.
Ikke noget jeg vil spille med.
Time to create page: 0.231 seconds

Nyeste forum

• Kontaktperson - Figurspil

Marc Fornés-Sandorff

22579416
  • Kontaktperson - Rollespil

René Nielsen
    rene@trc.dk
    51251319
  • Kontaktperson - Øvrige